Door Abe Benedictus op 7 februari 2014

Trek jong talent aan!

Een tegenbeweging tegen de vergrijzing
Trek jong talent aan; dat is één van de actiepunten van het verkiezingsprogramma van de PvdA 2014-2018. Gulpen-Wittem krimpt, vergrijst en ontgroent. Tegelijk wordt er flink geïnvesteerd in de regionale economie: de kenniseconomie. We kunnen daarvan profiteren en nieuwe werkgelegenheid voor (vooral) jonge mensen naar onze gemeente halen. Onze gemeente moet aantrekkelijk zijn voor jongeren en starters op de arbeids- en woningmarkt. Voor jongeren moeten er genoeg (veilige) uitgaansgelegenheden, (sport-)verenigingen en scholen zijn. Voor starters vertaalt zich dit in voldoende betaalbare starterswoningen en kansen op de arbeidsmarkt. Hier zet de PvdA zich voor in. Hoe?

Krimp: kans!
Onze gemeente telt 14.466 inwoners (1 november 2013, bron: CBS); dat is al ongeveer 1000 inwoners minder dan in het jaar 2000. Met name de potentiële beroepsbevolking daalt tot 2015 sterk (-13,9%). Het aandeel 65-plussers in de totale bevolking neemt toe van 19% tot 27%. Als deze trend zich voortzet dan heeft Gulpen-Wittem in 2020 ongeveer 13.800 inwoners. Hiervan zal dan ruim 25% ouder zijn dan 64 jaar terwijl nog maar 15 % jonger is dan 20 jaar. Het regionaal economisch onderzoeksbureau E,til voorspelt voor onze gemeente in 2040 een inwoneraantal van 10.860. We kunnen dit tij niet keren, maar wel van de nood een deugd maken door Gulpen-Wittem interessant te maken voor jongeren om er te wonen en te werken.

Brainport2020
Hoe kunnen we werkgelegenheid in Gulpen-Wittem voor jongeren vergroten? Dat kan op verschillende manieren; hier kiezen we voor de invalshoek van de nieuwe technologie: ict, nieuwe media, web-marketing, e.d. Daarvoor zijn kansen. Onze gemeente kan meeliften op de ambities van het programma Brainport 2020. Met dat programma wil Limburg innovaties en nieuw ondernemerschap stimuleren in de speerpuntsectoren Chemie/Materials (Chemelot, Geleen), Life sciences & Health (UM, Maastricht), Agro-food & Logistiek (Noord Limburg), High tech systems en Nieuwe energie. De provincie wil een Europese Technologische Top Regio (TTR Euregio) worden en de samenwerking tussen bedrijven en kennisinstellingen in Limburg en de omringende provincies in Duitsland en België stimuleren. Dat moet tot 2020 tienduizenden nieuwe banen scheppen. Dat biedt grote kansen voor Zuid-Limburg, dus ook voor Gulpen-Wittem.

Goed voorbeeld doet goed volgen
Een recent initiatief (gestart eind 2012) is IncubatorE op het Heerlense C-Mill, het voormalige Philipsterrein. Incubator-E biedt huisvesting en ondersteuning aan (door)startende bedrijven die zich bezighouden met duurzame innovatie en energie. Incubator-E biedt volledig ingericht werkplekken tegen aantrekkelijke voorwaarden. Bij een werkplek bij Incubator-E horen naast stoel en tafel ook computer, telefoon, printfaciliteiten, toegang tot vergaderruimten en catering. “Een werkplek bij Incubator-E is starten in een professionele omgeving met een dynamische uitstraling”, zegt de website.

Maak van een school een ICT-werkomgeving van bedrijfjes….
Gulpen kan veel eenmans- of meermansbedrijfjes huisvesten, bijvoorbeeld in de leegstaande school in Partij of andere leegstaande basisscholen of het gebouw van het Sophianum in Nijswiller (of een deel daarvan). PvdA en Balans hebben daarover in de algemene beschouwingen van 2013 al een motie ingediend. Ons idee is om die geschikt te maken voor werkruimtes voor (vooral) kennisintensieve starters: goede internetverbinding in de voormalige leslokalen, en je bent (bijna) klaar. De kantine is voor netwerken en ideeën uitwisselen, elkaar prikkelen en helpen. Wijzig het bestemmingsplan, schep gunstige vestigingsvoorwaarden, investeer in de accommodatie b.v. een printer, vergaderruimtes, beamers aan de plafonds en…

…en trek jong talent aan: dat zit in de buurt
Een doeltreffende campagne onder studenten of pas afgestudeerden van de universiteiten, hogescholen en mbo uit Maastricht, Aken en Heerlen moet de rest doen. Er zijn veel studenten, die van plan zijn voor zichzelf te beginnen of die al als student al een bedrijfje zijn gestart op het gebied van marketing, ICT, nieuwe media, e-commerce (webwinkels), e.a.. Vanuit eigen huis werken kan natuurlijk altijd, maar de campagne moet er op zijn gericht de meerwaarde van zo’n bedrijfsverzamelgebouw te laten zien: in gesprek blijven met collega-starters, elkaar inspireren, gebruik maken van elkaars netwerken, seminars, workshops en conferenties organiseren. Dat kan alleen op een inspirerende plek. In het Heuvelland. In het dal van Gulp en Geul: Silicon Valley aan de Geul?