Door Abe Benedictus op 18 februari 2014

De Gulperberg: de PvdA is vóór een wellnesscentrum

De Gulperberg: splijtzwam of …
In 2011 had Center Parcs nog plannen voor een bungalowpark  met 200 vakantiewoningen op de Gulperberg. Na veel commotie besloot de raad een gebiedsvisie te ontwikkelen, zodat duidelijk was voor alle plannenmakers wat wél en wat níét kan op de Gulperberg. Die gebiedsvisie is in de zomer van 2012 gepresenteerd in de vorm van een vijftal scenario´s. De scenario’s zijn vervolgens aan de bewoners voorgelegd. Uit de reacties bleek dat de Gulpenaren in elk geval geen massatoerisme willen op de Gulperberg. De raad kiest in oktober 2012 voor de variant nul: de Gulperberg blijft zoals die is. Op de plaats van de ruïne van het panoramarestaurant kan dan een klein wellnesshotel  komen. En toen? De PvdA zegt: doen!

Plan Rutten 1 en 2
Gulpener Holding is eigenaar van enkele percelen grond op de kop van de Gulperberg, het afgebrande Panoramarestaurant en het voormalige aangrenzende dierenpark. Eerst was het plan Rutten (1) om een boemerangvormig hotel neer te zetten met een enorme toren als blikvanger. Dat plan is – na  een ‘nee’ van de gemeenteraad – vervangen door plan 2: een wellnesscentrum met streekproducten-restaurant van drie bouwlagen tegen de flank van de Gulperberg, waarvan de bovenste bouwlaag net boven het maaiveld uit zou steken. Met de begroeiing eromheen zou het centrum nauwelijks aandacht vragen. Daarvoor zou 2500 m2 grond nodig zijn om het geheel rendabel te maken.

gulperberg

Die ruimte gaf de raad dhr. Rutten niet, al vond de raad plan 2 een stap in de goede richting. ´Conform´ de gebiedsvisie heeft de raad toen tot een maximale grootte van 1000m2 besloten. `De ondernemer moet zich aanpassen aan onze gebiedsvisie en niet andersom`, oordeelde de coalitie bij monde van CDA-er Jos Hendriks. Onbegrijpelijk, vindt de PvdA. Een voorstel van het raadslid van Groen! – bij wijze van laatste reddingsboei – hield in: geef Rutten nog één kans:  meer vierkante meters in  ruil voor een autoluwe Gulperberg;  sluit de wegen af en maak het plateau en het wellnesscentrum bereikbaar met een toeristische tandradbaan. De PvdA heeft tegen een motie van die strekking gestemd. Geen kabelbaan of iets in die richting. Maar we blijven vóór een wellnesscentrum met restaurant.

Geef ondernemers de –  begrensde – ruimte
Een gemiste kans van de raad, vinden wij. Eindelijk zou de verwilderde woekering worden aangepakt en het toerisme een nieuwe impuls krijgen. We willen ondernemers met ideeën die onze gemeente verbeteren natuurlijk zoveel mogelijk faciliteren, daarom zijn we vóór dit wellnesscentrum, dat ingebouwd is in de helling. Het afgebrande panoramarestaurant is immers al 2 lagen diep. Een derde laag veroorzaakt volgens de PvdA geen noemenswaardige extra landschappelijke schade aan de flank, mits goed omzoomd door groen. Vanuit Gulpen zie je de puinhoop niet; van het wellnesscentrum zou je ook niets hoeven kunnen zien. En op de Gulperberg zelf? Eén bouwlaag van een verwenningsoord zie je. In plaats van een puinzooi, een overwoekerde speeltuin en dierenpark. Dan maar 2,5 keer zo groot als de 1000m2 die de gemeenteraad zich als grens had gesteld.

De hoteliers in Gulpen waren immers enthousiast. Het maakt Gulpen aantrekkelijker als toeristische trekpleister en maakt meer arrangementen mogelijk met de plaatselijke horeca. Meer uitstraling. Meer ‘branding’. De bezettingsgraad van de verblijven en de omzet van de cafés en restaurants gaan omhoog. Dus ook de inkomsten van de toeristenbelasting. En de werkgelegenheid. Wat wil de plaatselijke economie nog meer?

Als de Gulpener Holding een gat in de markt ziet en alle investerings- en exploitatielasten (uiteraard) op zich neemt, wie is dan de politiek om innovatief ondernemerschap af te remmen?! Niks massatoerisme of Valkenburgse toestanden. Een mooi innovatief toeristisch kwaliteitsproduct erbij. Gulpen-Wittem moet het toch van toerisme hebben? Daarom was en is de PvdA vóór.