Door Rob Moeke op 13 maart 2014

Een stem op de PvdA maakt wèl het verschil!

Er wordt veel gesomberd over de gemeenteraadsverkiezingen van 2014: laagste opkomstcijfers ooit, regeringspartijen krijgen ervan langs: ze worden afgerekend op het regeringsbeleid. Maar bovendien leggen zelfs bestuurskundigen de gemeenteraadsverkiezingen op de pijnbank. Zo verklaart professor Derksen (Erasmus Universiteit Rotterdam, Volkskrant van 11 maart) de gemeenteraadsverkiezingen zelfs tot een misverstand: gemeenten zouden steeds meer de uitvoerders worden van het landelijke beleid (participatiewet, Jeugdzorg, Langdurige zorg) en zouden steeds minder ruimte krijgen voor eigen beleid. Wij doen aan dat gesomber niet mee.

PvdA drukt stempel op het lokale beleid

De kiezer kan wel degelijk de koers beïnvloeden van het gemeentelijk beleid. Dit blijkt uit een statistische analyse van de Volkskrant van 13 maart 2014 over het verband tussen de samenstelling van het college en de CBS-cijfers van de bezuinigingen van de afgelopen collegeperiode. Bijvoorbeeld: met CDA-, VVD- en D66-wethouders beknibbelt een gemeentebestuur meer op sociale voorzieningen – daaronder vallen bijvoorbeeld voorzieningen voor gehandicapten, maatschappelijk werk en begeleiding naar werk. Met deelname van PvdA bezuinigt een college over het algemeen meer op het ambtelijk apparaat dan gemeenten waar deze partij geen deel uitmaakt van het bestuur. Met wethouders van PvdA of D66 in het college van B en W geeft een gemeente gemiddeld iets meer uit aan kunst, in plaats van dat erop wordt bezuinigd, blijkt uit het onderzoek.

Het gezicht van het zittende college van B&W: Fractie Franssen en CDA

Uit de CBS-cijfers blijkt dat de gemeente Gulpen-Wittem 11% van het budget besteedt aan algemeen bestuur (ambtenaren, bestuursorganen, e.a.). Dat is evenveel als Simpelveld, terwijl Valkenburg daaraan 9% besteedt, Vaals 8% en Maastricht zelfs slechts 4%. De PvdA wil de komende raadsperiode kritisch kijken naar nu en noodzaak van de omvang van het huidige ambtenarenapparaat.

Kijken we naar het budget voor de sociale voorzieningen, dan geeft Gulpen-Wittem daar het minst aan uit van de omliggende gemeenten: 33%. Valkenburg 37%, Maastricht 40%, Vaals 43% en Simpelveld zelfs 44%. En hoe zit het met het asfalt? Aan verkeer en vervoer geeft Gulpen-Wittem in 2013 het meest uit van de omliggende gemeenten: 15%. Maastricht, Vaals en Valkenburg bijna de helft: 8%. En Simpelveld zelfs slechts 6%. Wie durft nog te beweren, dat gemeenten slechts pionnen zijn van Den Haag?

Simpele uitvoerders van de nieuwe zorgwetten?

Ook als het gaat om uitvoering van regeringsbeleid op het gebied van de zorg, valt er veel te sturen en op de rails te zetten. Zo hebben de gemeenten Valkenburg, Eijsden-Margraten en Maastricht met de zorgverzekeraar VGZ op 11 maart 2014 een overeenkomst gesloten. Daarin worden welzijnswerk en wijkzorg gekoppeld, waardoor een verzoek om ondersteuning niet meer door verschillende hulpverleners wordt behandeld. Die bundeling kan veel geld besparen. Van de negatieve beeldvorming, die rondwaart over zorgvragers in de knel, willen deze partijen niets weten: er is veel te winnen met een intensieve samenwerking tussen professionals, wijkvrijwilligers, familie en buren.

Een voorbeeld voor de gemeenten Gulpen-Wittem en Vaals…

Nee, er valt in Gulpen-Wittem veel (bij) te sturen en te heroverwegen de komende jaren, als het aan de PvdA ligt.

Rob Moeke

Mijn naam is Rob Moeke en sinds begin 1996 woon ik samen met José en vanaf 1998 ook met Moire met heel veel plezier in Wijlre. Naast o.a. verschillende bestuurlijke functies, een coachpraktijk en trainingsbureau, ben ik vanaf het moment dat ik hier woon, betrokken bij de lokale politiek. De eerste jaren uitsluitend als voorzitter

Meer over Rob Moeke