Door Abe Benedictus op 13 maart 2014

PvdA: Mantelzorgers in Gulpen-Wittem verdienen waardering en ondersteuning

Een citaat uit het PvdA verkiezingsprogramma 2014-2018 (3.2): “De gemeente heeft een grote rol in het ondersteunen van mantelzorgers. We kunnen meer bekendheid geven aan het Steunpunt Mantelzorg Rode Kruis Zuidelijk Zuid-Limburg. Dat kan ondersteuning bieden, vooral als mantelzorgers overbelast dreigen te raken. Een goed middel is de respijtzorg waarbij mantelzorgers tijdelijk de zorg kunnen overdragen aan iemand anders. Dan kan een vrijwilliger zijn of een professional. Dat hangt af van de indicatie. Vergroot de bekendheid van respijtzorg.”

PvdA Actieplan ‘Steun de mantelzorger’

We sluiten daarbij aan bij het landelijke PvdA-actieplan ‘Steun de mantelzorger’. Mantelzorgers moeten de ondersteuning krijgen die zij verdienen. De Partij van de Arbeid wil daarom in elke gemeente een steunpunt voor mantelzorgers, extra professionele ondersteuning voor de vele jonge mantelzorgers en betere voorlichting aan werkgevers en op scholen. Juist nu we zorg in de buurt organiseren en mensen langer thuis kunnen blijven wonen, is de inzet van mantelzorgers van onschatbare waarde. We moeten hen alle hulp bieden die ze kunnen gebruiken. De gemeente gaat straks om tafel met zorggebruikers en zorgverleners, om te praten over de zorg die mensen nodig hebben. Gemeenten gaan straks aan de hand van keukentafelgesprekken bekijken wat er aan zorg en ondersteuning nodig is bij iemand thuis. De mantelzorger vervult hierin een spilfunctie: samen kijken wat kan, samen kijken wat nodig is. In deze gesprekken wordt expliciet aandacht besteed aan de ondersteuningsbehoefte van de mantelzorger. Ook wil de PvdA meer aandacht voor jonge mantelzorgers. Sommige kinderen leveren al vanaf zeer jonge leeftijd mantelzorg aan hun zieke of gehandicapte ouder, broer of zus. Daarom moet er extra professionele ondersteuning voor deze groep komen. Deze jonge mantelzorgers moeten ook de kans krijgen om nog gewoon kind te kunnen zijn. Daar is nu nog te weinig aandacht voor.

Mantelzorg in Gulpen-Wittem

De gemeente heeft nl. de wettelijke taak de mantelzorger te ondersteunen met informatie, advies, educatie, praktische hulp, respijtzorg en financiële compensatie. Het Steunpunt Mantelzorg Rode Kruis Zuidelijk Zuid-Limburg, gevestigd in Maastricht, voert die taak uit. In 2012 bedroeg de subsidie van Gulpen-Wittem aan het steunpunt € 35.727,-. Het ondersteunt alle mantelzorgers en zorgvrijwilligers uit de gemeenten Maastricht, Meerssen, Eijsden-Margraten, Eijsden, Valkenburg aan de Geul, Gulpen-Wittem en Vaals. Hoeveel mantelzorgers er in Gulpen-Wittem actief zijn is onbekend. In 2012 is het aantal geregistreerde mantelzorgers in Gulpen-Wittem 142, maar het zijn er waarschijnlijk veel meer (bron: Uitvoeringsplan voor de doelgroep mantelzorgers en vrijwilligers 2012-2015). In 2011 zijn er 2.832 individuele hulpvragen er uit Gulpen-Wittem in 2011 beantwoord door het Steunpunt Mantelzorg.

Het steunpunt heeft wèl aandacht voor jonge mantelzorgers. Het organiseert bijvoorbeeld een kookclub voor jonge mantelzorgers van 12 tot en met 18 jaar die opgroeien met een gezinslid dat langdurig ziek, verslaafd of gehandicapt is: de zogenaamde HotSpots, georganiseerd in samenwerking met restaurants van het samenwerkingsverband Maastricht Culinair. De steunpunten worden zelf ondersteund door het provinciale Platform Mantelzorg Limburg. Het Uitvoeringsplan voor de doelgroep mantelzorgers en vrijwilligers 2012-2015, gemeente Gulpen/Wittem (2012) vermeldt de concrete acties die het Steunpunt uitvoert, mede op basis van een behoeftenonderzoek in 2009.

Een steunpunt in de gemeente Gulpen-Wittem?

De PvdA wil landelijk de komende vier jaar in elke gemeente een steunpunt mantelzorg realiseren. Mantelzorg maakt al deel uit van gemeentelijk WMO-beleid van Gulpen-Wittem “Meer voor elkaar”. We zullen als afdeling Gulpen-Wittem bezien of daarvoor in onze gemeente een eigen steunpunt wenselijk en haalbaar is. De Regionale Vrijwilligerscentrale Heuvelland is immers al het aanspreekpunt voor mantelzorg.