Door Martijn Dols op 19 februari 2014

De PvdA wil meer kansen voor jongeren om te wonen in Gulpen-Wittem

‘Een gemeente die bevolkingskrimp en ontgroening kent, heeft baat bij een beleid dat jongeren stimuleert om in Gulpen-Wittem te komen (en te blijven) wonen. Daarom moet onze gemeente aantrekkelijk zijn voor jongeren en starters op de arbeids- en woningmarkt. Voor jongeren moeten er genoeg (veilige) uitgaansgelegenheden, (sport-)verenigingen en scholen zijn. Voor starters vertaalt zich dit in voldoende betaalbare starterswoningen en kansen op de arbeidsmarkt. Hier zet de PvdA zich voor in.’ – Verkiezingsprogramma PvdA Gulpen-Wittem 2014-2018

Wat zijn momenteel de kansen voor jongeren op de woningmarkt in Gulpen-Wittem?

Minder nieuwbouw, meer sloop in Limburg
Eerst de feiten. In Limburg worden nog steeds teveel woningen gebouwd en gepland en te weinig gesloopt, gezien de verwachte ontwikkeling van bevolking en huishoudens. Daardoor is de woningmarkt uit balans. Er is een mismatch tussen vraag een aanbod. Dat zie je terug in de leegstand bij zowel koop- als huurwoningen.

Vorig jaar stonden 19.000 van de ruim half miljoen woningen in Limburg leeg, voor een deel zelfs langer dan twee jaar. Vooral appartementen staan leeg. Dit blijkt jaarlijks weer uit de Woonmonitor Limburg van onderzoeksbureau E’til. Vorig jaar is daarom de geplande nieuwbouw in Zuid-Limburg aan banden gelegd: één huis bouwen is één huis slopen. In verhouding tot de bevolkingskrimp waren er teveel bouwplannen.

De regio Zuid-Limburg wil tussen 2014 en 2017 bijna 5.000 huurwoningen slopen (ter vergelijking: in 2013 werden in héél Limburg ongeveer 1.000 woningen gesloopt). Als tegenprestatie vraagt de regio (in het kader van het Woonakkoord) om een belastingvoordeel van in totaal 73 miljoen euro, wat neerkomt op € 15.000 per gesloopte woning. Dat wordt vervolgens gebruikt om weer te investeren in de Zuid-Limburgse woningmarkt, in de vorm van nieuwbouw en renovatie.

Woonplan gemeente Gulpen-Wittem 2010-2020
De gemeente Gulpen-Wittem heeft in nauw overleg met de corporaties (Woningstichting Gulpen, Woningstichting Maasvallei, Woonpunt en Woningstichting Wittem) een Woonplan 2010-2020 opgesteld, gebaseerd op de Regionale Woonvisie Maastricht en Mergelland 2010-2020. De belangrijkste punten hiervan:

•  meer woningaanbod voor jongeren en starters in de gemeenten van het Mergelland
  • adequaat woningaanbod voor ouderen: een divers samengesteld woningaanbod, in combinatie met basisvoorzieningen dicht bij huis, maar ook met aandacht voor de vermogende senioren die door de verkoop van hun (vorige) woning meer te besteden hebben

Wat betreft de doelgroep jongeren, bleek uit het Woononderzoek 2008 Gulpen-Wittem al dat

‘bijna 59% van de jongeren op zoek is naar een huurwoning. Dit betreft zowel de vraag naar een huurwoning als de vraag naar een kamer. Ook als ze zonder te studeren zelfstandig willen gaan wonen, zijn de mogelijkheden om binnen de gemeente geschikte woonruimte (kamers e.d.) te vinden waarschijnlijk beperkt en moeten jongeren zich wel richten op andere meer stedelijke gemeenten, zoals Heerlen of Maastricht.’

Oplossingen wil de gemeente zoveel mogelijk zoeken binnen de bestaande woningvoorraad. Bestaand stedelijk gebied herinrichten gaat boven uitbreiden naar andere gebieden. De gemeenteraad heeft dat Woonplan in maart 2009 vastgesteld en eraan toegevoegd, dat er prioriteit moet zijn voor de bouw voor jongeren en starters. In alle kernen moeten er – naast seniorenwoningen – ook woningen voor jongeren worden gebouwd om ontgroening in de kernen tegen te gaan. Een goed initiatief.

Gulpen biedt nieuwkomers op woning(bouw)markt een kans
Intussen gaat de gemeente Gulpen-Wittem vanaf 2014 starters op de woningmarkt de kans geven om een eigen huis te bouwen. In dat hele proces zullen de jongeren door de gemeente begeleid worden. Ook voor starters met een (beneden) modaal inkomen is eigenbouw haalbaar omdat de gemeente een starterslening van maximaal € 25.000,- aanbiedt. De kavel die de gemeente Gulpen-Wittem ter beschikking stelt aan starters om een eigen huis te bouwen, ligt aan de Brede Hoolstraat in Reijmerstok (806m²). Een mooi plan voor koopkrachtige jongeren.

Bied ook jongeren in de huursector kansen
Maar hoe zit het met de kansen voor jongeren om te huren? Dit is belangrijker dan bouwen, aangezien bijna 2 van de 3 thuiswonende jongeren wil gaan huren. Dus niet kopen of bouwen. De gemeente maakt om de vier jaar prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties. Op basis van het Woonplan 2010-2020 wil de gemeente afspreken om o.a. de huurwoningvoorraad niet te verminderen, geen huurwoningen te verkopen en een deel van de vrijkomende woningen te reserveren voor jong gevormde huishoudens (zonder wachtlijst).

De PvdA onderstreept het belang van die prestatieafspraken voor jongeren in de huursector. De woningcorporaties zijn immers wettelijk verplicht om genoeg woningen in de lagere huurklasse aan te bieden. Wij zien erop toe dat deze afspraken worden vastgelegd in de beleids- en bouwplannen van de corporaties voor de periode 2014-2018, zoals dit afgesproken is in 2009. We blijven dit nauwlettend in de gaten houden.

Martijn Dols & Abe Benedictus

Martijn Dols

Mijn naam is Martijn Dols, ik ben 25 jaar en woon sinds 2012 in deze mooie gemeente. Op dit moment ben ik werkzaam in Maastricht en studeer ik deeltijd aan de lerarenopleiding in Sittard. Daarnaast doe ik vrijwilligerswerk voor de Reumastichting. Tijdens mijn vorige opleiding (European Studies) ben ik een aantal jaar geleden in contact

Meer over Martijn Dols