Door Hein Dautzenberg op 22 februari 2014

PvdA Gulpen-Wittem ziet kans op 20 nieuwe werkplekken per jaar via Social Return

De PvdA pleit in het verkiezingsprogramma 2014-2018 voor de inzet van Social return. Dat is een instrument om mensen die langdurig werkloos zijn, perspectief te geven op werk en op een diploma (zie het artikel elders op deze site). Hoe werkt social return bij aanbestedingen? Welke kansen biedt het aan Gulpen-Wittem om mensen aan het werk te helpen?

Boven welk aanbestedingsbedrag?
De rijksoverheid zelf past al vanaf 2011 social return rijksbreed toe bij alle aanbestedingen van ‘werken’ en ‘diensten’ boven het bedrag van € 250.000,- (exclusief BTW) bij een doorlooptijd van minstens 6 maanden. De gemeenten Amsterdam en Maastricht hanteren de grens van € 100.000. Maastricht heeft de drempel onlangs verhoogd van € 50.000 naar € 100.000 omdat de kosten niet afwogen tegen de baten. Het streefpercentage is 5% van de aanneemsom, in te zetten voor sociale werkplekken. Een voorbeeld: de gefactureerde omzet van een opdracht is € 300.000. 5% hiervan is € 15.000. De opdrachtnemer kan voor dit bedrag een WWB’er die al meer dan twee jaar in de bijstand zit een half jaar aan het werk zetten of een WW’er, die meer dan een jaar werkloos, is een jaar lang aan het werk zetten.

Social return duurder voor de aannemer?
Bij veel opdrachtgevers bestaat de angst dat door de inzet van social return, opdrachten duurder uitvallen. Uit onderzoek van TNO blijkt dat dat niet zo is. Er zijn weliswaar aanvullende kosten die door de opdrachtnemer gemaakt worden voor de werving en de begeleiding van de moeilijk plaatsbaren. Maar staan in verhouding tot de geleverde arbeid van deze personen (de baten). Daarnaast wordt social return niet ingezet bovenop de reguliere bezetting, maar daarbinnen. In sommige gevallen kan het zelfs een goedkopere oplossing zijn, doordat opdrachtnemers een beroep kunnen doen op financiële regelingen en subsidiemogelijkheden bij het plaatsen van mensen met een indicatie. Ook de kwaliteit blijkt doorgaans niet negatief te worden beïnvloed.

Kansen voor werkzoekenden in Gulpen-Wittem
Bij Social Return worden opdrachtnemers bij een aanbesteding dus verplicht tot een sociale tegenprestatie. Bijna alle gemeenten passen dergelijke contractverplichtingen toe bij aanbestedingen van ‘Werken, Diensten en Leveringen’. De tegenprestatie kan dus bestaan uit werkplekken of stages voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt of andere diensten in natura met een sociale meerwaarde. Laten we uitgaan van de drempel van € 100.000,- die de meeste gemeenten hanteren. En laten we ervan uitgaan dat bij elke 300.000 er één (leer-)werkplek kan worden gerealiseerd: wat waren dan de kansen geweest, die de gemeente nu heeft laten liggen? We kijken naar de aanbestedingen van 2011 en 2012.

Opdrachten boven de 100.000,- uitgevoerd in 2011:

Omschrijving opdracht Uitbesteed door

Bedrag (€)

Mogelijk aantal leerwerk-plaatsen
Tijdelijke huisvesting Bernardusschool De Jong Cabin B.V.

316.974

1

Kleedaccommodatie FC Gulpen BRM Bouw

361.134

1

Onderhoud wegen KWS Infra BV Vianen

1.747.000

6

Terreinleiding zwembad Hellebrekers, Oss

223.700

1

Kolken Van Ganzewinkel BV, Eindhoven

114.728

0,5

Dr. Poelsstraat Mourik Limburg Civiel BV, Rotterdam

728.000

2

Parallelweg e.o. BLM Wegenbouw, Wessem

1.546.000

7

Eys, Overeys Plangroep Heggen B.V.

113.400

0,5

Lemmensstraat, Ingber BLM Wegenbouw

723.000

3

5.873.936

22

 

 

 

Opdrachten boven de 100.000,- uitgevoerd in 2012:

Omschrijving opdracht Uitbesteed door

Bedrag (€)

Mogelijk aantal leerwerk-plaatsen
1. Renovatie Wienhoes, Partij Eykerbouw Margraten

345.400

1

2. Capucijnenweg BLM Wegenbouw Wessem

1.759.000

6

3. Busstation Gulpen BLM Wegenbouw Wessem

476.500

1,5

4. Onderhoud wegbermen 2012-2014 Krinkels BV Wouw

132.000

0,5

5. Nieuwbouw middenperron busstation BRM Bouw, Hoensbroek

380.000

1

6. Brede School Wijlre: bouw BRM Bouw, Hoensbroek

1.244.597

4

7. Brede School Wijlre: werktuigbouw Wolter en Dros

279.000

1

8. Brede School Wijlre: electra Haltronic Elektro-Installaties B.V.

124.000

0,5

9. Brede School Wijlre: inrichting omgeving Dolmans Landscaping Group B.V.

129.400

0,5

10. Afkoppelen ged. kern Wahlwiller BLM Wegenbouw, Wessem

1.047.000

3

11. Dak sporthal Repon Dakbedekkingen B.V. Maastricht

201.775

1

12. Infra CJG Vissers-Ploegmakers bv, Ero

772.000

3

6.890.672

23

 

Laat Gulpen-Wittem de kans op ruim 20 (leer-)werkplekken per jaar liggen?
We zien wat een kansen er in Gulpen-Wittem zijn: ruim 20 nieuwe leerwerkplekken per jaar! En dat bij een voorzichtige berekening van 1 werkplek per € 300.000! Toegegeven, niet elk bedrijf is immers even geschikt om (leer-)werkplekken te bieden. En de uitvoering moet minstens een half jaar duren. Manon Boerkamp, projectleider Sociaal Aanbesteden bij de gemeente Apeldoorn zegt daarover: “Social return is altijd maatwerk. Voorafgaand aan elke aanbesteding bepalen we of het realistisch is om social return toe te passen en in welke vorm dat het beste past. Hierbij kijken we of het werk geschikt is voor bepaalde doelgroepen en of er mensen beschikbaar zijn die het werk kunnen doen. We kijken daarbij ook naar de situatie op de arbeidsmarkt in de betreffende branche. Als de kans op verdringing van vaste medewerkers te groot is, kunnen we besluiten een andere vorm van social return toe te passen.” Het is dan ook belangrijk per geval te bekijken wat het beste past bij soort, duur en omvang van de aanbesteding, en wat het beste resultaat oplevert. Daarvoor is er een handboek ontwikkeld, dat aanwijzingen geeft over hoe social return kan worden ingebed in de verschillende fasen van het inkoop- en aanbestedingsproces. Voor meer informatie kunnen we ook te rade gaan bij het Servicepunt Social Return Brabant.

Als het aan de PvdA ligt, gaan we hier werk van maken.