Door Rob Moeke op 22 februari 2014

PvdA is voor afschaffing van betaald parkeren

Boze vrijetijdsondernemers
Verschillende bedrijven in Gulpen-Wittem hebben zich in februari 2014 faliekant tegen de invoering van betaald parkeren gekeerd rond zwemparadijs Mosaqua, sporthal Gulpen en klimhal ROCCA Sport & Adventure. De gemeente wil een dagtarief van 2,50 euro invoeren. ‘Dat leidt tot teruglopende bezoekersaantallen’, schrijven de directies van NV Vrijetijdscentrum Gulpen, ROCCA en Camping Gulperberg in een brandbrief van 10 februari 2014: ‘De gemeente Gulpen-Wittem wil zich profileren als toeristische gemeente. Ons inziens werkt deze maatregel juist het tegengestelde in de hand’, aldus een woordvoerder van Zwemparadijs Mosaqua. De bedrijven zijn ook boos omdat ze de berichtgeving via de media moesten vernemen en dat B&W zou hebben besloten zonder overleg met de ondernemers aan de Landsraderweg.

Besluit van 2012
Maar dat klopt niet helemaal, want al in september 2012 heeft de gemeenteraad besloten (de PvdA was tegen), dat op het Willem-Alexanderplein parkeren gratis is, dat een dagtarief wordt ingevoerd voor het parkeren bij Mosaqua van € 2,50 (met uitzondering van het parkeerterrein aan het gemeentelager en het terrein achter Rocca, zolang de Bernardusschool daar gehuisvest is), dat er aan de Rijksweg betaald parkeren is vanaf 9.00 uur en dat er in het centrum van Gulpen tot 12.00 uur verder gratis kan worden geparkeerd. Het college van B&W voert dus het besluit uit van de gemeenteraad. Vóór dit besluit hebben gestemd: Fractie Franssen, CDA en Groen!

PvdA blijft voor gratis parkeren
De PvdA is altijd tegen betaald parkeren geweest en blijft dat. We steunen dus de ondernemers. Vrij parkeren (met parkeerschijf) trekt meer winkelend publiek en meer bezoekers voor de horeca, het zwembad en Rocca. Bovendien zien wij gratis parkeren als een waardevol instrument om een aantrekkelijk vestigingsklimaat te scheppen voor nieuwe bedrijvigheid. Dus ook om de winkelleegstand te bestrijden. Bovendien, wat levert het op? Betaald parkeren brengt de gemeente jaarlijks rond de 200.000 euro in het laatje. Maar daartegenover staan de administratiekosten, de personele lasten (o.a. de parkeerwachter) en de investerings- en onderhoudskosten van de parkeermeters, e.d. Dat zou eens precies uitgerekend moeten worden, want volgens ons legt de gemeente er zelfs dik op toe!

Rob Moeke

Mijn naam is Rob Moeke en sinds begin 1996 woon ik samen met José en vanaf 1998 ook met Moire met heel veel plezier in Wijlre. Naast o.a. verschillende bestuurlijke functies, een coachpraktijk en trainingsbureau, ben ik vanaf het moment dat ik hier woon, betrokken bij de lokale politiek. De eerste jaren uitsluitend als voorzitter

Meer over Rob Moeke