Door Martijn Dols op 10 maart 2014

PvdA: zorg voor kwetsbare jongeren van Gulpen-Wittem

De Heuvellandgemeenten en Maastricht zorgen samen voor jongeren die tussen wal en schip dreigen te vallen: de voortijdig schoolverlaters (vsv-er). Een vsv-er is een (leerplichtige) jongere tot 23 jaar, die geen havo- of vwo-diploma noch een mbo-startkwalificatie heeft, en die of langer dan een maand afwezig is geweest of de school heeft (moeten) verlaten. Vaak zitten ze thuis, soms hoppen ze van baantje naar baantje. Tot 23 jaar omdat je dan nog leerplichtig bent zolang je geen diploma hebt (havo, vwo of mbo, minimaal niveau 2). De gemeente Maastricht, Regionaal Bureau Voortijdig Schoolverlaten (VSV) Maastricht-Heuvelland, voert die zorgtaak uit in samenwerking met de afdelingen onderwijs van de Mergelland-gemeenten. Het uiteindelijke doel van deze aanpak is om voortijdig schoolverlaten te verminderen, meer jongeren aan een baan te helpen en te voorkomen dat jongeren in de uitkering terecht komen.

Hoeveel  voortijdig schoolverlaters heeft Gulpen-Wittem?
Uit de rapportage ‘Op koers’ van 2011-2012 blijkt dat Gulpen-Wittem per jaar ongeveer 12 vsv-ers kent (ter vergelijking: Maastricht 245 en Vaals 6). Daarvan zijn er in 2011-2012 vier door het Bureau VSV teruggeleid naar een opleiding en vijf zijn gaan werken; twee waren onbereikbaar. Het zijn dikwijls jongeren met meervoudige problematiek: problemen thuis, psychosociale problemen, drugs, e.a. (“Op koers”, Jaarverslag 2011-2012, Regionaal Bureau Voortijdig Schoolverlaten Maastricht en Heuvelland, maart 2013).

Jongeren@Work (J@W)
Jongeren@Work: zo noemt de gemeente Maastricht de wijze van aanpak van jongeren die thuis zitten. Het is een persoonsgerichte aanpak die gebruik maakt van een structurele netwerkorganisatie. Daarin werken samen: UWV Werkbedrijf, Sociale Zaken, Bureau Jeugdzorg Maastricht, Stichting Trajekt, Leeuwenborgh opleidingen, LVO en MTB/Phoenix, Stg MEE, Stg. Alterius. Die jongeren worden opgespoord en teruggeleid naar school of naar een leerwerktraject. Met de start van het Servicepunt Jongeren@Work in juni 2013 krijgen nu alle jongeren tot 27 jaar een intakegesprek waarin verschillende aspecten van hun leefsituatie in kaart worden gebracht. De één-op-één werkwijze maakt het mogelijk dat een voortijdige schoolverlater direct onder de arm wordt genomen en hulp krijgt bij het vinden van een opleiding.

Jongeren@work-projecten
En dan? Dan wordt hen de mogelijkheid geboden om via een leerwerktraject weer aan de bak te komen. De stichting Phoenix (onderdeel van de MTB) voert die uit. Voorbeelden: Metal@work en DEschoonmaker@work2 zijn projecten waarin de deelnemer binnen 6 maanden praktijkgericht wordt opgeleid voor een toekomst in de metaal, resp. de schoonmaakbranche met een baangarantie van 12 maanden. Beveiliger@Work biedt de mogelijkheid 12 maanden te leren en werken met baangarantie! Stores@Work is een kans om een baan in de detailhandel te verdienen: na een korte leer/werkperiode gaat de deelnemer voor minimaal een jaar aan de slag bij een van de deelnemende winkels in de binnenstad van Maastricht.

Beleid voor kwetsbare jongeren
De PvdA is tevreden over deze persoonsgerichte aanpak van Maastricht en Phoenix. Die werpt zijn vruchten af. Maar er is meer. De gemeente heeft als taak om samenhang te waarborgen tussen de aanpak Voortijdig Schoolverlaten, de decentralisatie van de Jeugdzorg, de invoering van passend onderwijs en de toeleiding naar werk van kwetsbare jongeren (Participatiewet). Maastricht wordt de centrumgemeente die de regie zal voeren over het proces van “Kanteling in het sociale domein”, d.w.z. de invoering van Participatiewet, de Wmo en de Jeugdwet (zie elders op deze site). De PvdA wil bevorderen dat er een samenhangend beleid in Gulpen-Wittem komt voor kwetsbare jongeren: de vsv-ers, de wajong-ers, jongeren onder de zorg van de Jeugdwet. We willen voorkomen dat de zorg deze groep in de knel komt door bezuinigingen en bevorderen dat ook hier het principe wordt doorgevoerd van: één jongere, één plan, één regie.

Martijn Dols

Mijn naam is Martijn Dols, ik ben 25 jaar en woon sinds 2012 in deze mooie gemeente. Op dit moment ben ik werkzaam in Maastricht en studeer ik deeltijd aan de lerarenopleiding in Sittard. Daarnaast doe ik vrijwilligerswerk voor de Reumastichting. Tijdens mijn vorige opleiding (European Studies) ben ik een aantal jaar geleden in contact

Meer over Martijn Dols