Van de krimp een kans maken

De bevolkingskrimp is in onze gemeente (en omliggende gemeenten) al ingezet. Gulpen-Wittem telt 14.466 inwoners (1 november 2013, bron: CBS); dat is ongeveer 1000 inwoners minder dan in het jaar 2000. Met name de potentiële beroepsbevolking daalt tot 2015 sterk (-13,9%). Het aandeel 65-plussers in de totale bevolking neemt toe van 19% tot 27%. Als deze trend zich voortzet dan heeft Gulpen-Wittem in 2020 ongeveer 13.800 inwoners. Hiervan zal dan ruim 25% ouder zijn dan 64 jaar terwijl nog maar 15 % jonger is dan 20 jaar. Het regionaal economisch onderzoeksbureau E,til voorspelt voor onze gemeente in 2040 een inwoneraantal van 10.860. Wat zijn hiervan de sociaal-economische gevolgen voor Gulpen-Wittem? De krimp heeft in elk geval gevolgen voor het onderwijs, de volkshuisvesting en de voorzieningen in de kernen. - Een gemeente die bevolkingskrimp en ontgroening kent, heeft baat bij een beleid dat jongeren stimuleert om in Gulpen-Wittem te komen (en te blijven) wonen. Daarom moet onze gemeente aantrekkelijk zijn voor jongeren en starters op de arbeids- en woningmarkt. Voor jongeren moeten er genoeg (veilige) uitgaansgelegenheden, (sport-)verenigingen en scholen zijn. Voor starters vertaalt zich dit in voldoende betaalbare starterswoningen en kansen op de arbeidsmarkt. Hier zet de PvdA zich voor in. - Het vmbo-onderwijs van het Sophianum in Nijswiller verhuist naar Gulpen. Het gebouw komt leeg te staan. Vmbo-techniek verdwijnt uit onze gemeente, bij gebrek aan leerlingen. Wat betreft het basisonderwijs: weliswaar is het voorstel van B&W om de basisscholen in Reijmerstok, Slenaken, Epen en Wahlwiller in 2017 te sluiten, ingetrokken, maar daarmee is de kou nog niet uit de lucht. - Limburg heeft bepaald dat er alleen nog nieuwe woningen mogen worden gebouwd, als minimaal hetzelfde aantal woningen wordt gesloopt en de woningen voldoen aan een aantal criteria. Zuid-Limburgse woningcorporaties gebruiken het Woonakkoord om de komende jaren op grote schaal te slopen en te kunnen investeren in nieuwbouw. Binnen deze richtlijnen willen we prestatieafspraken maken met de woningverenigingen om bestaande complexen voor jongeren geschikt te maken en bij nieuwbouw voorkeur te geven aan starters op de woningmarkt. - De gemeente stimuleert al samenwerking en fusies van gesubsidieerde instellingen en verenigingen. Dat levert schaalvoordelen op zoals meer efficiënt werken op praktisch- en organisatorisch gebied, financiële voordelen en professionalisering. Soms is samenwerking en fusie zeer bruikbaar of zelfs onontkoombaar om b.v. een voetbalvereniging (kijk naar Noorbeek-Slenaken en Wijlre-Strucht) of een voorziening te kunnen handhaven. Een goed voorbeeld daarvan biedt Mechelen, waar de gymzaal van de school wordt omgevormd tot een Brede Maatschappelijke Voorziening. Daarin is ruimte voor sport en voor het organiseren van grotere sociale en culturele activiteiten door verenigingen uit de kern. Dit partijprogramma wil van de krimp nadrukkelijk een kans te maken door Gulpen-Wittem aantrekkelijk te maken om te werken en te wonen (regiobranding), jong talent en nieuwe bedrijvigheid aan te trekken en grensoverschrijdende initiatieven te nemen.